Uhkaako ilmavoimia lentäjäkato?
Ilmavoimien lentäjäyhdistyksen kyselyssä jopa 70 prosenttia vastaajista kertoi aikovansa hakeutua siviililentäjäksi kolmen vuoden kuluessa. Kommentoin aihetta Keskisuomalainen-lehdelle.
Suuren lentäjäjoukon lähtöaikeet eivät ole ongelmaton ilmiö. Valtion enemmistöomisteiselta Finnairilta toivoisinkin rekrytointimalttia ja ymmärrystä maanpuolustustarpeisiin. Lentoyhtiön ei soisi kohdistavan kiinnostustaan maanpuolustuksen kannalta kriittiseen resurssiimme eli parhaassa taistelulentäjäiässä oleviin Ilmavoimien sotilaisiin, joiden koulutus on maksanut yhteiskunnalle miljoonia euroja yhtä lentäjää kohden.
Sen sijaan olisi perusteltua pohtia uranvaihtomahdollisuuksia niille 45–50-vuotiaille Ilmavoimien lentäjille, joiden kriittisimmät lentopalvelusvuodet ovat jo ohi tai loppumaisillaan. Tähän Ilmavoimien lentäjien ikäluokkaan Finnair voisi panostaa ja löytää rekrytointiväyliä yhteistyössä Puolustusvoimien kanssa.
On selvää, että valtiotyönantajan on vaikea menestyä palkkakisassa kaupallisia lentoyhtiöitä vastaan. Ilmavoimien lentäjät saavat kuitenkin peruspalkan päälle lentolisää, joka on tällä hetkellä korkein säännöllinen palkanlisä valtiolla.
Melkoinen urakehitys: formula ykkösistä rekkakuskiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Robotit ja tekoälyllä varustetut taistelujärjestelmät ne kohta pelkästään sotaa käyvät maalla, merellä, ilmassa, avaruudessa ja kyberavaruudessa. Edellämainittujen operaattoreita lukuunottamatta ihmisiä tarvitaan enää kohta vain historiallisiin taistelunäytöksiin, joihin Suomessa muuten panostetaan turhan vähän.
Lentävä kalusto robotisoituu hitaasti, mutta varmasti eikä lentäjäkato ainakaan hidasta kehitystä. Suomen Puolustusvoimilla on kenties organisatorinen ongelma, sillä lisääntyvän automatisoinnin myötä lentävä kalusto yhdentyy lentokoneiden, dronejen, ilmatorjunnan (torjuntaohjukset) ja niiden komento- ja tutkajärjestelmien osalta. Suomella on kuitenkin kaksi tai kolmekin erillistä puolustushaaraa lennättämässä omia kalustojaan taivaalla. Tosin niin taitaa olla USA:llakin.
Ilmoita asiaton viesti
onko tuol niin välii ja ihmettä, meneehän lekurit yksityiseen kun saavat enempi liksaa, niin sama kai se on jos lentäjätkin. Maksakee niille lentäjille, niin alkaavat valittaa kun valtiolla ei riitä hävittäjiä, joutuvat koulutettuna ajaa jotain matkustaja konetta.
Ilmoita asiaton viesti
taas sit tarkennus niille jotka alkaa väittää että haluisin jotain hävittäjiä, en tarvii en haluu, mun mielestä riittää ihan hyvin että ne aseettomat koneet jotka pystyy rajojemme tarkkailuunriittää. Aseellisia koneita mun mielestä ei tarvita, niin koneiden määrä on ihan turhan suuri jo nytkin, ja taistelukoulutus ylimitoitettua.
Ilmoita asiaton viesti
Niinistö oli itse innokkaasti leikkaamassa lentolisiä Ilmavoimien upseereilta:
http://jussiniinisto.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1200…
Tulevatko seuraukset nyt täytenä yllätyksenä?
Ilmoita asiaton viesti
Olisko kyse orjakaupasta, jos ilmavoimat myisisvät kouluttamiaan lentäjiä yrityksille.
Kertausharjoituksissa sitten kateltaisiin, josko niitä militäärikoneita olisi vielä lennettäväksi.
Ilmoita asiaton viesti
> ….. Ilmavoimien sotilaisiin, joiden koulutus on maksanut yhteiskunnalle miljoonia euroja yhtä lentäjää kohden….
ooo
Yhtä lentäjää kohden……? Rahat ovat siis hävinneet taivaan tuuliin.
—-
Puhuvat, että omaishoitajilla on pienet palkat……
Ilmoita asiaton viesti
Mieluiten sitä matkustaa sellaisessa koneessa, jonka pilootin koulutus on maksanut miljoonia. Finnair voisi käyttää tätä asiaa hyödyksi mainonnassaan.
Ilmoita asiaton viesti
Jussi Jaarittelee omiaan, koska tajuaa että sinisessä uuvatti/tulevaisuudessa ei hänelle/kään tule olemaam seur.vaalien jälkeen tulevaisuutta…
ainakaan ministerinä.
Ilmoita asiaton viesti
Ai niin kuin että kaikki lentävät Puolustusvoimissa hävittäjiä? Mitä ylipäänsä tiedät lentäjien työstä?
Ilmoita asiaton viesti