Palvelusturvallisuus etusijalla
Puolitoista viikkoa sitten heräsimme surulliseen, pysäyttävään uutiseen: kolme varusmiestä ja yksi junamatkustaja oli kuollut tasoristeysonnettomuudessa Raaseporissa. Onnettomuus herätti kysymyksen palvelusturvallisuudesta.
Puolustusvoimien toiminnassa asevelvollisten palvelusturvallisuus on aina etusijalla. Näin ollen on tärkeä selvittää onnettomuustapahtuma ja siihen johtaneet syyt. Onnettomuustutkintakeskuksen johtopäätökset otetaan luonnollisesti huomioon toimintaa kehitettäessä.
Ennen Onnettomuustutkintakeskuksen johtopäätöksiä on tehtävissä parannuksia. Ministeri Pirkko Mattilan johdolla sosiaali- ja terveysministeriössä on valmisteltu parannuksia asevelvollisten tapaturmalakiin, jossa tapaturmavakuutuksen korvaustasot nostetaan kriisinhallinnan kanssa samalle tasolle.
Nykyinen laki paransi asevelvollisten vakuutusturvaa jo tämän vuoden alusta, mutta nyt sitä parannetaan edelleen. Valmisteltavat lisäkorvaukset pyritään saamaan voimaan vuodenvaihteessa.
Toinen kysymys on Suomen pari tuhatta valvomatonta tasoristeystä. Siniset ovat valmiita edistämään kaikkia niitä ratkaisuja, joilla valvomattomat tasoristeykset poistetaan.
Valvomattomia ja suojaamattomia tasoristeyksiä on noin kaksi tuhatta. Niiden poistaminen edellyttää kymmenien miljoonien investointia. Se on kuitenkin pieni raha, jos sillä voidaan säästää ihmisten elämä ja terveys.
Noita tasoristeyksien turvallisuutta ei paranna kun joko ylikulku taikka alikulku mitkään valot taikka puomit ei niistä tee sen parempia .
Ja tuosta ei ole kahta sanaa . terv tepivaari
Ilmoita asiaton viesti
Jännästi unohtuu ministeriltä, kenen aloite tämä oli jo ennen onnettomuutta. Kaikki kunnia perussuomalaisten Arja Juvoselle ❤
Ilmoita asiaton viesti
Jännästi se Juvosen aloite jotenkin on kadonnut eetteriin. Miltä vuodelta tuo aloite on kun en nyt löydä sitä eduskunnan valtiopäiväasioiden ja asiakirjojen hausta. Jännästi hän kuitenkin jätti asian ajamista eteenpäin oletetun aloitteensa jälkeen kun nuo tasoristeykset edelleen ovat vaarallisia. Siitäkö häntä pitäisi kunnioittaa?
Ilmoita asiaton viesti
http://www.arjajuvonen.fi/ajankohtaista
Ilmoita asiaton viesti
Armeijan päivärahalla valvomattomalle tasoristeykselle komennettu varusmies ei tiedossa olevina radanylityspäivinä voi olla liian kallis tai monimutkainen järjestely armeijamme organisaatioportaalle.
Työttömien palkkaaminen samaan tehtävään muina aikoina palvelee koko yhteiskuntaa.
Ilmoita asiaton viesti
Melkoista jeesustelua ministeriltä. Pitäisi kyllä tietää, että marssiosaston yhteydessä on aina (ainakin pitäisi olla) sotilaspoliisipartio. Eri asia sitten jos sellaista ei marssikokoonpanossa edes ollut. Tällöinhän kyseessä moottorimarssin johtajalta on laiminlyönti.
Ilmoita asiaton viesti
”Jeesustelu” on asiaton heitto, mutta muuten olet oikeilla jäljillä. Useiden ajoneuvojen reitittäminen kulkemaan vartioimattoman tasoristeyksen kautta on venäläisen ruletin pelaamista suomalaisilla varusmiehillä.
Jos tasoristeys olisikin sijainnut teollisuus- tai satama-alueella taikka muuten hitaalla rataosuudella, mutta kun se tässä tapauksessa oli täysvauhtisella pääraiteella!
Kohtalokkaana aamuna ei olisi ehditty asentaa puomivaroituslaitosta, mutta marssiosaston johtaja olisi ehtinyt käyttää järkeään. Vai oliko hänellä mitä käyttää? (Kommenttini uhkaa muuttua vihapuheeksi upseereita kohtaan, joten vaikenen tällä kertaa.)
Ilmoita asiaton viesti
Tiedustelijan käyttö turvaamaan radanylitys olisi ollut samalla harjoittelua tositilanteita varten eli vihollisalueella tapahtuvien tienylitysten harjoittelua!
Ilmoita asiaton viesti
No; kyllä minun palvelusaikanani tuo oli täysin rauhanajan marssinturvaamisoperaatio. Nykypäivästä en oikein tiedä mutta kun monistakin havereista olen lukenut; turvallisuusjärjestelyistä selkeästi näyttäisi lipsuttavan (mm kovapanosammunnat + pimeäammunnat); tämän luulisi arvon ministerinkin huomanneen.
Ilmoita asiaton viesti
Olen liikenteen onnettomuustutkijalautakunnan jäsenenä ollut useita kertoja kuolonkolaripaikalla rautatien ylityskohdassa. Jokainen niistä on ollut täysin tarpeeton. Ne olisi pystytty estämään, poislukien itsetuhoisten tekemät onnettomuudet.
On selvää, että rautatien yli- tai alikulku on paras, mutta myös kallein ratkaisu. Se olisi kuitenkin lopullinen ratkaisu, eikä sitä tarvitsisi vuosien mittaan niin usein korjata.
Puomit ovat ongelmalliset mikäli ne pystytään kiertämään, kuten tällä hetkellä. Näistä olisi päästävä lopultakin eroon ja siihen on nyt hallitukselta löydyttävä rahaa pikimmiten. Saattaisi olla kerrankin hanke, mitä oppositiokaan ei pitäisi huonona. Laitetaan ensin omat tiet kuntoon ja harkitaan vasta sitten Helsingin ja Tallinnan välistä tunnelia ja sen rakentamista.
Tässä surullisen kuuluisassa tapauksessa, missä varusmiehiä menehtyi ja loukkaantui, on helppo olla jälkiviisas. Näissä aikaisemmissakin kirjoituksissa on jo todettu, että valvottu radanylitys olisi ollut helppo toteuttaa ja näin olisi kuulunut tehdä. Se ei kuitenkaan muita autoilijoita auttaisi. Vastuu on heillä jokaisella rataa yllittäessään.
Toivon junaturman omaisille jaksamista, lämmin osanottoni.
Ilmoita asiaton viesti
Niin …. aina on tehtävä päätös – sisäinen vai ulkoinen turvallisuus. Yhden Hornetin hinnalla saataisiin valo- ohjaus kymmenille tai sadoille ylikäytäville.
Ilmoita asiaton viesti
Joka tapauksessa uudet ”hornetitkin” on hankittava kun entiset ovat tulossa tiensä päähän.
Ilmoita asiaton viesti
Ellei Suomi kestä sotilaitten kuolemaa rauhan aikana, miten sitten sodan aikana, kun kuolleita voi tulla kymmeniä tuhansia?
Siinä käy amerikkailmiö; kotirintama alkaa vaatia rauhaa kun tappioita tulee.
asfalttikukka.blogspot.fi
Ilmoita asiaton viesti