Jussi Niinistö

Kaikki blogit puheenaiheesta Käänteinen oppiminen

Harrastavatko opettajat oppilasshoppailua?

Tiistain A-studiossa (21.11.2017) olin opettajaedustajana pohtimassa, mikä suomalaisessa matematiikan opiskelussa mättää, erityisesti pojilla. Kysymys on kaikkea muuta kuin helppo ja on kirvoittanut valtavan kirjoitusryöpyn, joissa nimimerkin turvin haukutaan opettajia.

Hyvä paha läksy

Jari Mesämuuronen on tehnyt pitkittäistutkimuksen, jossa samojen oppilaiden matemaattisia taitoja on tutkittu kolmannen luokan alusta toisen asteen loppuun. Tulokset ovat vähintäänkin huolestuttavia. Toista astetta päättäessään yli 4 % oppilaista on matemaattisilta taidoiltaan toisen luokan lopun tasolla ja 18 % oppilaista on maksimissaan viidesluokkalaisen tasolla. Osaaminen eriytyy jo perusopetuksen alaluokilla, mutta erot laajenevat perusopetuksen yläluokilla ja toisella asteella.

Jos tavoitamme uuden OPS:n hengen, valmistaudumme seuraavaan Pisaan.

Jos haluamme pärjätä Pisassa paremmin, on syytä pysähtyä ja miettiä, mitä testi oikein mittaa? Jokaiselle lienee tuttu lause: ”Pisa mittaa vain arkielämässä tarpeellisia taitoja. Toista on Timms, jossa otetaan mittaa jatko-opintokelpoisuudesta.” Sain kunnian osallistua kolmen matematiikan kompetenssin huippututkijan, Jeremy Kilpatrickin, Mogens Nissin ja Ross Turnerin, kurssille Oslon yliopistossa 2014. Kyseiset herrat ovat sekä Pisan että Timmsin terävintä kärkeä. Tuon kurssin jälkeen olen ollut Pisan pauloissa ja ymmärtänyt paremmin sen kauneuden.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä