Jussi Niinistö

Kaikki blogit puheenaiheesta Lento-onnettomuus

Koivulahden lento-onnettomuus ja hävittäjälentäjä Lars Hattinen

YLE Tv1 esitti uusintana to 17.8.2017 mielenkiintoisen ja mieltä järkyttävän dokumentin Koivulahden lento-onnettomuudesta, joka tapahtui 3.1.1961;

Muisti: Koivulahden murhenäytelmä

Aeron DC-3 –lentokone syöksyi maahan Koivulahdessa (lähellä Vaasaa) tammikuussa 1961.  Kaikki koneessa olleet 25 henkilöä – (kapteeni, perämies ja lentoemäntä sekä 22 matkustajaa) kuolivat.

Suomen pahin lento-onnettomuus nousi otsikoihin monestakin syystä.  Mitä koneessa oikein tapahtui?

Egypt Air MS804: Ei kai taas?

Egypt Airin lento on kadonnut tutkasta, matkalla Pariisista Kairoon. Tällaisia tapauksia, jossa matkalentokorkeudessa oleva lentokone katoaa ilman hätäkutsua, on viime aikoina tapahtunut useita.  Nykyaikainen matkustajakone ei hyvissä sääolosuhteissa tuhoudu mekaaniseen vikaan tai edes lentäjien virheeseen niin nopeasti, ettei hätäkutsua tai jonkinlaista yhteydenottoyritystä ehdittäisi lähettää.

Turmatutkimus ei aivan vakuuta - onko Lubitz aidosti syyllinen?

Minusta on tuntunut koko ajan, että jonkinlaiset massapsykologiset syyt ovat vaikuttaneet siihen, että Andreas Lubitz on päätetty syylliseksi Germanwingsin lentokoneen turmaan. Merkkejä mielenterveysongelmista on kummasti alkanut löytyä, minusta vaikuttaa että koska niitä on haluttu löytää. Ihminen haluaa selitystä, mikä on ymmärrettävääkin.

Jotenkin kaipaisin kuitenkin kahta näkökulmaa tähän asiaa vielä:

Viimeinen pudotus

Harvoin kakkahätä saa yhtä merkittävän lopun, kuin nyt Alpeilla kävi. Perämies, joka oli sairaslomalla sai siinä tilaisuuden toteuttaa pitkäaikaisen uhkauksensa todeksi. Ilman kapteenin hätää ei matkustajilla olisi ollut mitään hätää.

Todellisuus on sattumien summaa, siinä ei logisuus menesty joka tilanteessa. Perämies ei voinut tietää, että kapteeni poistuu heti alkumatkasta eriöön. Kapteeni ei myöskään voinut tietää mitä perämies hautoo pienessä päässään?

Olisiko lentokapteeni päässyt ohjaamoon?

Ensiksi hatunnosto lentokapteeni Patrick Sondenheimer:ille, joka epätoivoisesti yritti päästä takaisin ohjaamoon ja näin puolusti, viimeiseen asti, matkustajansa sekä koneensa mielenhäiriöistä perämiestä vastaan. Nauhoista tiedetään, että Sondenheimer yritti ensiksi normaaliin tapaan paluuta ohjaamoon, mutta joutui loppuvaiheessa turvautumaan jopa kirveen käyttöön.

SSRI-lääkkeet ja lento 4U9525....

Nyt, kun saksalaislähteistä pikku hiljaa paljastuu, että perämies Andreas Lubitz kärsi pitkään masennuksesta, kannattaisi lukea uudestaan Tapio Rissasen viikontakainen blogi: Haluan jälleen tappaa! Juttu SSRI-lääkkeistä. Mielestäni Tapsan blogikirjoitus on ollut foorumin tärkeimpiä.

Eihän tämä ole terrorismia

Eihän tämä ole terrorismia sanovat kaikki yhdestä suusta, vaikka tutkintaa ei ole edes kunnolla aloittettu. Ei tämä ole terrorismia, sillä molemmat pilotit olivat tainnoksissa.

Ei tämä ole terrorismia, vaikka toinen pilotti eliminoi toisen pois ohjaamosta ja poistaa autopilotin päältä. Matkaa alpeille on vielä, mutta hän laskee lentokorkeutta valmiiksi. Hän lukee äänettömästi mielessään viimeisen ruokouksensa ja ohjaa sitten lentokoneen kohti vuoren seinämää.

Lentoturma Alpeilla: 150 ihmisen pelätään menehtyneen

Saksalaisen halpalentoyhtiön Germanwingsin Airbus A320 -lentokone putosi vaikeakulkuiseen vuoristomaastoon Etelä-Ranskaan tiistaina. Kone oli matkalla Barcelonasta Düsseldorfiin. Ranskan siviili-ilmailuviranomainen DGAC on vahvistanut koneen putoamisen, ja koneen jäänteet on paikannettu Prads-Haute-Bléonen kylän lähelle. Sään kerrotaan olleen onnettomuushetkellä alustavien tietojen mukaan melko hyvä.

Germanwingsin mukaan koneessa oli 144 matkustajaa ja kuusi miehistön jäsentä.

Lentoturma Jämijärven Jämin pienkonekentällä , ”korpikentällä”

Jämijärven Jämillä Pohjois-Satakunnassa pääsiäissunnuntaina 20.4. n. 15.30 sattuneessa lento-onnettomuudessa kuoli kahdeksan ihmistä, kaksi nuorehkoa naista ja kuusi miestä. Lentäjä ja kaksi matkustajaa pelastautuivat laskuvarjoilla, heidän fyysiset vammansa eivät ole vakavia.

Viranomaiset pitivät eilen illalla tiedotustilaisuuden aiheesta. Poliisin mukaan kahdeksaa hylystä löytynyttä kuollutta ei ole lentokoneen pahoinpalon takia pystytty tunnistamaan.

Malesian tiikeri

Malaysian Airlinesin Boeing 777-200ER ja sen 227 matkustajaa ja 12 miehistön jäsentä lennolla MH370 Pekingiin ovat kadonneet. Onnettomuudesta alkanut salamyhkäisyys kätkee sisälleen 14 eri kansallisuutta, varastettuja passeja, terrorismihuhuja ja epätarkkoja tietoja.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä