Jussi Niinistö

Kaikki blogit puheenaiheesta Rautatiet

Itä-Suomessakin pisaroi

YLEn toissapäiväisen uutisen perusteella (”Junayhteys voisi olla ratkaisu idän kaupunkien hätään – maksaisi 1,7 miljardia euroa”) seitsemän itäsuomalaista kaupunginjohtajaa on hassahtanut Itärataan. Hassahduksen kustannusarvio on 1,7 tai 2,7 miljardia euroa, H/K-suhde 0,13 ja aikasäästö joko 13 tai 19 minuuttia.

Pisara-rata: päättäjä myös maksakoon

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän hallitus päätti eilen Helsingin seudun MAL-2019-ohjelmasta, johon sisältyy myös Pisara-rata (s. 35):

Onko pormestari Vapaavuori sanojensa mittainen mies?

Eilispäivän Helsingin Sanomissa on Helsingin kaupungin ja valtion suhteita koskeva uutinen, jossa pormestari Vapaavuori kertoo mietteitään (”Yhä suurempi osa helsinkiläisistä putoaa kelkasta ja tilanne uhkaa pahentua, sanoo pormestari Jan Vapaavuori”). Ainakin periaatteessa ajatukset ovat raikkaita:

Sisämaan yöjunayhteyksistä

Työ- ja elinkeinoministeriö asetti Taloustutkimus Oy:n tutkimusjohtaja Pasi Holmin selvittämään yöjunayhteyttä Helsinki – Kajaani loppuvuodesta 2018. Aikataulu on tiukka, koska valmista pitäisi olla jo maaliskuun puoliväliin mennessä. Lisäksi selvittely on rajattu turhan tiukasti vain yhdelle yhteysvälille. Siksi lähetimme elinkeinoministeri Mika Lintilälle avoimen kirjeen, jossa esitämme yöjunaliikenteen laajempaa selvittämistä.   

Uusi ratayhteys Tornionlaaksosta Narvikiin

Rovaniemi-Kirkkoniemi –rata ei ole taloudellisesti kannattava, sillä on erittäin negatiiviset vaikutukset saamelaisiin ja porotalouteen (LK 11.2.). Yhdeksän kuukautta työskennellyt selvitysryhmä päätyi samoihin johtopäätöksiin kuin vuosi aiemmin ilmestynyt Rambollin raportti (Liikennevirasto 3/2018).

Tuore selvitys mielestäni osoittaa, että Rovaniemi-Kirkkoniemi –rata on syytä tässä vaiheessa unohtaa. Pohjois-Lapin maakuntakaavassa se voi olla viivana. Enää ei kuitenkaan kannata tuhlata resursseja hankkeeseen, jonka hyödyt ovat mitättömät ja haitat suuret.

Helsingin Sanomat ja kriittinen journalismi

1. Helsingin Sanomien tuoreita Pisara-rataa koskevia uutisia

Helsingin Sanomat julkaisi 25.1. uutisen ”Miljardien rautatietunneli Pasilasta lentoaseman ali Keravalle ottaa askeleen eteenpäin – Helsinki, Vantaa ja Tampere ovat perustamassa yhtiön hanketta varten”. Toimittaja Marja Salomaan kirjoittama juttu käsittelee myös Pisara-rataa:

Suomalaiset ja espanjalaiset erityisolosuhteet

Espanjaa ja Suomea yhdistää (keskieurooppalaisesta) standardista 1.435 millimetriä poikkeava raideleveys. Espanjan 1.668 millimetriä[i] eroaa standardista 233 milliä, kun taas suomalainen 1.524 millimetriä on 89 milliä leveämpi ja 144 milliä iberialaista kapeampi. Entisten IVY-maiden 1.520 millimetriä[ii] poikkeaa taas meikäläisestä nykyään neljä milliä.

Poikkeama tuo muassaan ongelmia. Niistä kertoo Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi:

Pisara-rata ja Klubi-askin kansi

1. Johdanto

Pisara-rata on jälleen pulpahtanut liikennehankkeita koskevaan keskusteluun. Siksi on syytä valottaa ratahankkeen alkuhistoriaa ja sen vaikutusta nykyhetkeen. Pahoittelen, ettei blogi ole kovinkaan lyhyt. Lisäksi joudun viestin selventämiseksi turvautumaan kohtalaisen pitkiin lainauksiin. Hätäiset lukijat voivat lukea blogini sanoman kappaleesta 5. Oppivatko päättäjät mitään?  

2. Pisaran alku

Tässä tosiaan on oltu

VR:n entinen toimitusjohtaja Mikael Aro kauhistelee tuoreessa twiitissään itäisen naapurimaamme menoa: omia todellisia mielipiteitä ei uskalleta sanoa ääneen edes tutuille. Toinen entinen VR:n johtaja on samaa mieltä: "Hurjaa".

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä